موارد مورد نیاز یادگیری زبان انگلیسی

در فراگیری زبان انگلیسی به چه مواردی لازم است توجه کنیم؟

فراگیری زبان انگلیسی نیازمند عمل است. ممکن است شما تمام نکات یادگیری را بدانید، ولی اگر انجام کارها را شروع نکنید، به هیچ چیز نمی‌رسید. در واقع، اگر می‌خواهید بخوبی به زبان انگلیسی صحبت کنید، شما باید زندگی خود را تغییر دهید…

در اینجا به برخی از کارهایی که شما باید انجام دهید، اشاره می‌شود:

¤ هر روز یک ساعت، کتابی را به زبان انگلیسی مطالعه کنید، گرامر موجود در جملات تحلیل نمایید و در یک دیکشنری زبان انگلیسی به دنبال لغات نامأنوس بگردید.

¤  به نواری گوش بدهید، دائماً آن را متوقف سازید، سعی کنید آنچه را که گفته می شود درک و تلفظ صحبت کننده را تقلید نمایید.

¤  بعدازظهر خود را با تمرین تلفظ صدای r ” ” انگلیسی بگذرانید.

¤  به دقت ایمیلی به زبان انگلیسی بنویسید، هر 20 ثانیه، از یک دیکشنری یا جستجو در اینترنت استفاده کنید تا از صحت کلمه اطمینان حاصل نمایید. برای نوشتن هر جمله 5 دقیقه وقت بگذارید.

¤  به جمله ای انگلیسی که تاکنون خوانده اید، فکر کنید. به این بیندیشید که آیا می‌شود بجای a از the استفاده کرد. سعی کنید برای یافتن پاسخ، به دنبال جملات مشابهی در اینترنت بگردید.

¤ تا انتهای یک خیابان قدم بزنید و در ذهن خود چند جمله ساده انگلیسی را بسازید (با خودتان در مورد آنچه که در اطراف خود می بینید، حرف بزنید).

به نظر شما چه کسی تمام این کارهای احمقانه را انجام می دهد؟! فقط یک نفر. آنکه از انجام دادن این کارها لذت می‌برد. اگر شما می‌خواهید بخوبی به زبان انگلیسی صحبت کنید، باید چنین شخصی باشید و نباید از انجام اینجور کارهایی تنفر داشته باشید. آیا تا حالا شنیده‌اید که کسی با انجام کاری که از آن متنفر بوده، به موفقیت رسیده باشد؟

مسئله موجود در ارتباط با فراگیری و آموزش زبان انگلیسی بعنوان یک زبان خارجی، این است که همه زبان آموزان می‌خواهند زبان انگلیسی را بخوبی صحبت کنند. با این وجود، اکثر آنان نمی‌خواهند روی فراگیری زبان انگلیسی وقت بگذارند ( که احتمالاً به همین دلیل است که در کلاس‌های زبان ثبت نام می‌کنند و امید دارند تا معلمشان زبان را به زور وارد کله‌اشان بکند! بعداً راجع به کلاسهای زبان مفصلاً صحبت خواهیم کرد.)

فقدان انگیزه به این معناست که اساساً زبان آموزان روی آموختن زبان انگلیسی وقت نمی گذارند، و اگر هم بگذارند، این کار را به طور مرتب و منظم نمی کنند. مثلاً یک زبان آموز نوعی ممکن است به مدت 12 ساعت قبل از یک امتحان زبان انگلیسی، افعال چندتایی زبان را مطالعه کند. با اینحال، چنین کسی حاضر نیست هر روز به مدت 30 دقیقه یک کتاب به زبان انگلیسی را بخواند. او یادگیری زبان را خوشایند احساس نمی کند، بنابراین تنها هنگامی به مطالعه می پردازد، که مجبور باشد. مسئله اینجاست که یک تلاش عظیم بی وقفه چیزی عاید شما نمی سازد، در حالیکه فعالیتهای کوتاه و در عین حال هر روزه، نتایج زیادی به همراه خواهد داشت.

اگر شما از آن دسته از زبان آموزانی هستید که از تمرین هر روزه تلفظ صدای r”” یا تفکر راجع به جملات زبان انگلیسی خوشتان نمی آید، روی سخن ما با شماست: شما باید خودتان را مجبور کنید که بخواهید این کارها را انجام بدهید. به عبارت دیگر، شما باید روی انگیزه خود کار کنید. خوشبختانه، تکنیکهای به اثبات رسیده‌ای وجود دارد که به شما در این راه یاری می رساند. قبلاً در مورد افزایش انگیزه بحث کرده ایم. می توانید به مطالب گذشته رجوع نمایید.

زبان آموز عادی در مقابل زبان آموز باانگیزه

 

سارا یک زبان آموز نوعی یا عادی زبان انگلیسی است که سطح انگیزه کلی پایینی دارد. او گاهی اوقات انگیزه بالایی دارد، نظیر روز قبل از امتحان زبان انگلیسی یا زمانی که نمی تواند با یک مشتری خارجی که او را فرامی خواند، ارتباط برقرار سازد. این قبیل موقعیتها او را وادار می سازد تا چنین بیندیشد که: “من باید روی زبانم کار کنم!” با این وجود، این موقعیتها بندرت اتفاق می افتد، کمتر از یک بار در ماه. بنابراین، اگر او شدیداً به مطالعه بپردازد (مثلاً دو روز کامل قبل از امتحان زبان)، نتایج کار، ضعیف خواهد بود، زیرا او 90% از مطالبی را که آموخته، ظرف مدت یک ماه از یاد خواهد برد. تعجبی هم ندارد: حافظه آدمی این طور کار می کند، شما باید همواره چیزها را مرور نمایید، در غیر اینصورت آنها را فراموش می‌کنید.

حالا بیایید به یک زبان آموز متفاوت نگاهی بیاندازیم: مریم. مریم تقریباً هر روز به مدت 30 دقیقه رمان خاص زبان آموزان را (که با جملات ساده ای نوشته شده است) می خواند. او یک دیکشنری انگلیسی به انگلیسی خریده است و هر گاه که معنی جمله ای را نفهمد، از آن استفاده می کند. در ابتدا مطالعه منظم، کار سختی بود: خواندن کتابها و استفاده از یک دیکشنری برای او جزء “فعالیتهای عادی” نبود، و هر جمله انگلیسی دردسر داشت.

ولی اکنون، تنها بعد از دو هفته، او می‌تواند بسیار سریعتر بخواند. هنگام خواندن، او اغلب به لغاتی برمی خورد که در دو هفته گذشته، آموخته است. هرگاه او به چنین لغتی می‌رسد، دیگر مجبور نیست تا در دیکشنری به دنبال آن بگردد و او می‌داند که پیشرفت خوبی داشته است. مریم چنین احساس می‌کند که اخیراً به میزان زیادی زبان انگلیسی را فراگرفته است، و مشتاق است که بیشتر بیاموزد. هر روز، او به مطالعه کتابش می پردازد. این کتاب، این فرصت را به او می دهد تا از آنچه که آموخته، استفاده کند ( از پیشرفتش لذت ببرد) و بیشتر بیاموزد. از آنجا که او بطور منظم مطالعه می‌کند، میزان فراموشی او اندک، و گنجینه لغات او رو به رشد است.

مریم در مسیر درستی قرار گرفته است. او به زودی قادر خواهد بود تا روزنامه های انگلیسی زبان و دیگر منابعی را که برای خوانندگان بومی نوشته شده است، بخواند.

لذت به حافظه بهتر منجر می شود

 

اگر شما از آموختن زبان انگلیسی لذت ببرید، روی آن بیشتر وقت می‌گذارید و آن را به طور منظم انجام می‌دهید. سطح بالای انگیزه به شما نفع دیگری نیز می رساند. بخاطر سپردن کلمات و ساختارهای گرامری برای شما آسانتر خواهد بود. زیرا مغز به آسانی اطلاعات مربوط به موضوع مورد علاقه شما را بازیابی می کند. (مثلاً برخی از مردم عاشق تاریخ هستند و در مورد جنگ جهانی دوم همه چیز می‌دانند. اگر شما از یک “فرد عادی” بخواهید تا همه آنها را بخاطر بسپارد، او هرگز چنین کاری نمی‌تواند بکند.) بنابراین، لذت بردن از آموختن، به شما سودی مضاعف می‌رساند.

 

انگیزه خود را برای یادگیری زبان انگلیسی تقویت کنید

خود را در آینده تصور کنید

 

تصور کنید که شما می توانید با یک مخاطب بومی همانگونه صحبت کنید که انگار با زبان اول خود حرف می زنید. افرادی را تصور کنید که دوست دارند به خوبی شما انگلیسی صحبت کنند. تصور کنید که می توانید به اشخاصی از هر جای دنیا ایمیل بزنید.

خواندن مقاله‌ای در مورد مزایای تسلط به زبان انگلیسی یاری‌رسان است. قبلاً دو مقاله از این دست در مورد “چرا زبان انگلیسی را بیاموزیم”‌ و “زبان انگلیسی به شما احساس خوبی می‌دهد” در این وبلاگ آمده است.

شما باید بدانید که تسلط یافتن به زبان انگلیسی واقعاً امکانپذیر است. فقط به کسانی نگاه کنید که این کار را انجام داده اند!

به یاد داشته باشید که شما تاکنون خوب پیش رفته اید

 

شما هم‌اکنون احتمالاً قدری زبان انگلیسی را می‌دانید. اگر چنین باشد، این یک موفقیت بزرگ است! اکنون زمان موفقیت بیشتر فرا رسیده است، زمان شروع به استفاده از روشهای کارا در یادگیری خوب، زمان کسب دانشی عالی از زبان انگلیسی.

به خاطر داشته باشید که چیز زیادی است که نمی دانید

 

شما تا حالا خوب بوده‌اید، اما احتمالاً زبان انگلیسی شما عالی نیست. ممکن است نتوانید برنامه‌های تلویزیونی انگلیسی زبان را بفهمید، کتابهایی به زبان انگلیسی بخوانید، به سادگی با مخاطبان بومی صحبت کنید، نامه هایی عاری از اشکال بنویسید، …

هرگز نباید فکر کنید که زبان انگلیسی شما عالی است. حتی اگر بهترین شاگرد کلاس خود هستید، همواره سعی کنید نقاط ضعف خود را بیابید و روی آنها کار کنید. هرگاه یاد گرفتید تا انگلیسی را به خوبی صحبت کنید، مشکلات شما نسبتاً اندک خواهد بود: علامت گذاری، قواعدی که به ندرت به کار می رود، لغات نادر، درک زبان محاوره ای. همین الآن، احتمالاً مشکلات شما بیشتر پایه ای هستند: اشتباهات در تلفظ، گنجینه لغات اندک، مشکلات گرامری.

هرزمان که می توانید از زبان انگلیسی خود استفاده کنید

 

این خیلی خیلی مهم است. هرچقدر بیشتر از زبان انگلیسی استفاده کنید، بیشتر تمایل به یادگیری آن پیدا می کنید.

انگلیسی آنقدر فراگیر است که شما می توانید همه جا آن را بکار بگیرید. می توانید از گوگل استفاده کنید و وب سایتهای به زبان انگلیسی با اطلاعات جالب را بیابید، می توانید کارتونهای آمریکایی را تماشا کنید، می‌توانید با کامپیوتر خود بازیهای ماجرایی را بازی کنید، می‌توانید کتابهایی جالب به زبان انگلیسی بخوانید، …

اگر این قبیل کارها را انجام دهید، شما فقط سرگرم نشده اید، بلکه انگلیسی هم یاد گرفته‌اید. اگر بدانید که دانستن یک لغت جدید انگلیسی به شما این امکان را می‌دهد تا برنامه تلویزیونی دلخواه خود را بفهمید یا با افراد مکالمه کنید یا در یک بازی کامپیوتری برنده شوید، تمایل پیدا می‌کنید تا لغات بیشتری را فرا بگیرید. بنابراین بیشتر زبان انگلیسی را یاد می‌گیرید؛ کاربرد بیشتر، یادگیری بیشتر، کاربرد بیشتر… به علاوه اگر از روشهای یادگیری کارا و مؤثر استفاده کنید، زبان انگلیسی شما سریعتر از آنچه که ممکن است تصور کنید رشد می‌کند.

درباره زبان انگلیسی با افراد صحبت کنید

 

این یک روش خیلی ساده، ولی بسیار مؤثر است. ببینیم چگونه به کار می آید:

شما معمولاً درباره مسائلی بحث می کنید که برایتان جالب هستند. اما متضاد آن هم صادق است. اگر شما به بحث درباره یک موضوع خسته کننده و کسالت آور بپردازید، کم کم به آن علاقمند می شوید.

 

تصور کنید که دارید مطلبی را مطالعه می کنید که از آن تنفر دارید. خسته و کسل شده اید ولی باید امتحان فردا را با موفقیت بگذرانید. اگر کسانی نزدیک شما هستند، دو راه دارید: می توانید به هرکس بگویید که چقدر دارید عذاب می کشید یا می توانید درباره آنچه که یادگرفته اید با آنها حرف بزنید. اگر راه اول را انتخاب کنید، شما تنها احساس بدتری خواهید کرد. اگر راه دوم را برگزینید و صحبتی را راجع به موضوع کسالت بار به راه بیاندازید، شما به آن موضوع از یک دید کاملاً متفاوتی نگاه خواهید کرد. ناگهان همین به موضوعی تبدیل می شود که ارزش صحبت کردن را داشته باشد و در نتیجه یک موضوع جالب و جذاب خواهد بود.

چطور می توانید چنین بحثی را راه بیاندازید؟ اگر شما در حال مطالعه زبان انگلیسی هستید، می توانید شخص دیگری را با صحبت کردن به زبان انگلیسی متعجب سازید. به انگلیسی بگویید:

! I’m studying English and I hate it  (من دارم انگلیسی مطالعه می کنم و از آن متنفرم!) یا می توانید به زبان خود بگویید: “هِی، من امروز 50 کلمه انگلیسی یاد گرفته ام. می دانی معادل انگلیسی … چیست؟” اگر کسی نزدیک شما نیست، می توانید به دوستتان تلفن یا ایمیل بزنید.

دوستان شما چه خواهند گفت؟ احتمالاً آنها زیاد مجذوب و علاقمند نخواهند شد، ولی اهمیتی ندارد! آنچه که مهم است این است: بعد از صحبت درباره زبان انگلیسی، شما آن را با اشتیاق بیشتری مطالعه خواهید کرد. امتحان کنید.

دوستی را بیابید که درحال آموختن زبان انگلیسی است

 

اگر بتوانید دوستی پیدا کنید که مشغول فراگیری زبان انگلیسی باشد و در سطحی معادل شما قرار داشته باشد، شما در یک موقعیت فوق العاده ای قرار خواهید داشت:

بهتر است مرتب دوست خود را ملاقات کنید. ایده‌آل آن است که او در نزدیکی شما زندگی کند، یا به همان مدرسه‌ای برود که شما می‌روید. اگر واقعاً نمی‌توانید کسی را بیابید که تمایل به یادگیری زبان انگلیسی با شما را داشته باشد، می‌توانید از طریق ایمیل کسی را پیدا کنید. این راه بدتری است: مکالمه شما احتمالاً کم خواهد بود، و مشکل است تا با کسی که خوب نمی‌شناسید، رقابت کنید.

قدری پول برای یادگیری زبان انگلیسی خرج کنید

 

اگر شما پولتان را صرف چیزی کنید، می‌خواهید از آن چیز استفاده کنید! مثلاً، اگر یک راکت تنیس گرانقیمت را بخرید، احتمالاً بیرون می‌روید و هر روز تنیس بازی خواهید کرد.

این قانون درباره یادگیری زبان انگلیسی نیز صادق است. اگر می‌خواهید تمایل خود را به آموختن زبان انگلیسی افزایش دهید، یک لغتنامه جدید، یک کتاب جالب به زبان انگلیسی، تلویزیون کابلی انگلیسی زبان،… بخرید. ایده ساده ای است: شما بابت آن پولی پرداخت کرده‌اید، بنابراین می‌خواهید از آن استفاده کنید، و انگلیسی خود را بهتر خواهید کرد.

در رابطه با این روش، مشکلی وجود دارد. فقط برای مدت کوتاهی به درد می‌خورد. شما معمولاً انگیزه یادگیری خود را بعد از چند روز از دست می‌دهید. برای اینکه به یادگیری ادامه بدهید، مجبورید هر هفته چیزی بخرید!

با اینحال، این روش سودمند است، زیرا به شما نیرویی برای شروع یادگیری می‌دهد. مثلاً، اگر یک دیکشنری افعال چندتایی انگلیسی را بخرید، احتمالاً از آن چند کلمه یاد خواهید گرفت. سپس باید سعی کنید تا از آنها استفاده کنید. برای مثال، با این کلمات یک ایمیل بنویسید. همین انگیزه شما را تقویت می‌کند (همانگونه که قبلاً گفته شد)، و بیشتر یاد خواهید گرفت.

به یاد داشته باشید که یادگیری زبان انگلیسی نیازمند عمل است

 

ما این را بارها گفته ایم. یک عمل کوچک از خواندن صدها مقاله قدرتمندتر است. بله، ما می دانیم که انجام کارها حتی اگر برای ما مفید باشند، خیلی سخت است. ما آدمها موجودات تنبلی هستیم. به همین دلیل است که بسیاری از مردم نمی توانند انگلیسی را بخوبی صحبت کنند.

هنوز، ما امیدواریم شما بتوانید آنچه را که ما در روشهای یادگیری زبان انگلیسی خود راجع به آنها صحبت می کنیم انجام بدهید، نه اینکه فقط آنها را بخوانید. شما تنها هنگامی به موفقیت خواهید رسید که چیزی را در زندگی خود تغییر دهید.

 

آن را رها نکنید. از حالا شروع کنید!

¤ زبان انگلیسی را بیشتر خواهید خواند، زیرا می‌خواهید از دوست خود بهتر باشید! 🙂

¤ یادگیری زبان انگلیسی ساده‌تر خواهد بود، چراکه قادر خواهید بود تا در مورد مشکلات و مسائلتان با دوستتان بحث کنید.

¤ شما کسی را خواهید داشت تا با او راجع به زبان انگلیسی صحبت کنید. این صحبتها، همانگونه که در بحث قبلی گفته شد، علاقه شما را به زبان انگلیسی افزایش خواهد داد.

در این مقاله، ما تکنیکهای خود را در مورد بهبود و افزایش انگیزه در یادگیری زبان انگلیسی به عنوان یک زبان خارجی با شما در میان می گذاریم. خودمان در زمان یادگیری زبان انگلیسی همواره آنها را به کار می بستیم و هنوز نیز از آنها در مواقعی که لازم باشد تا انگیزه خود را در زمینه هایی غیر از زبان انگلیسی گسترش دهیم، استفاده می کنیم.

Tags: , ,