پرگوینده ترین زبان جهان

روسی
زبان روسی یکی از 6 زبان رسمی سازمان ملل که در کشورهای: روسیه، قرقیزستان، ایکائو، سازمان ملل متحد، یونسکو گویش می شود. می توان گفت در دنیا بیشتر از 145 میلیون نفر به این زبان محاور می کنند. از غنی ترین و پیچیده ترین زبانهای قرن حاضر، به لحاظ گرامری و نوشتاری شناخته شده است پس گرامری پیچیده و به لحاظ نوشتاری دارای قالبی سخت و مشکل است از این رو یادگیری زبان روسی در ابتدا بسیار مشکل به نظر می رسد و توانایی خواندن و نوشتن برای افراد غیر روس به مراتب سخت تر می باشد.
از نکات جالب این زبان می شود به موارد زیر اشاره کرد.
1- در این زبان هیچ کلمه ای با “A” شروع نمی شود.
2- نحوه و چگونگی بیان کلمات در جمله می تواند معنی جمله را تغییر دهد.
3- ترتیب قرار گرفتن اجزای جمله نظیر: “فاعل، فعل و مفعول” اهمیتی ندارد یعنی شما می توانید به راحتی با تغییر جای کلمات یک جمله 10 منظور را به شنونده برسانید.
4- همان گونه که در زبان انگلیسی خوانده اید از افعال کمکی to be در زمان حال ساده استفاده می کنیم اما در آموزش زبان روسی، یاد می گیریم که کاربرد این افعال در زمانهای گذشته و آینده است و در زمان حال هیچ جایی ندارد.
5- این زبان بالغ بر 500 هزار لغت دارد که امروزه فقط 2500 لغت کاربری بیشتری دارد.
توجه داشته باشید هرگز نباید این عوامل شما را از یادگیری این زبان دلسرد یا منصرف کند. آنچه گفته شد صرف، به منظور آگاهی بیشتر شما از زبان روسی است. یادگیری زبان روسی، هنری است که قطعاً همة ایرانیان، می توانند از آن بهره وری کنند. هرگز نمی شود به زبان روسی فکر کرد اما به ادبیات آن بی¬توجه بود. نمی توان به گرامر روسی فکر کرد و به نویسندگان روسی فکر نکرد. شمار بسیاری از علاقمندان به کلاسهای زبان روسی به انگیزة درک داستان های نویسندگان حاذق این مرز و بوم نظیر آنتوان چخوف، نوشته های تولستوی داستان های داستایوسکی، پوشکین و گورکی است که به سراغ یادگیری زبان روسی رفته اند و از طرق مختف راه خود را باز نموده اند.
به خاطر داشته باشید که اخیراً ناسا اعلام کرده است به کلیة علاقمندان فضانوردی، که نه تنها باید مدارک علمی داشته باشند بلکه باید زبان روسی بدانند.
اگر علاقمند به زبان روسی هستید برای اقدام عجله نکنید در ابتدا به درک درستی از چرایی و علت و هدف یادگیری خود فکر کنید و بعد گام دوم را بردارید. گام اول که پایه گذاری هدف شماست از گام دومتان مهم تر است. افراد زیادی قصد مهاجرت به روسیه را دارند و عده کثیری هم قصد ادامه تحصیل در دانشگاههای روسیه را دارند و چیزی که در همة انسانها مشترک است خواستن یک چیز است؟ چطور می¬توانم زودتر زبان روسی را یاد بگیریم؟ بهترین روش یادگیری زبان روسی چیست؟ پرسابقه ترین استاد روسی چه کسی است؟ چطور می توانم سریع تر به زبان روسی مسلط شوم؟
مهمترین سؤالی که در طی این 23 سال آموزش دیده و شنیده ایم این است که تسلط بر یک زبان چقدر زمان می برد؟
باید بگوییم قطعاً زمان مشخص و دقیق ندارد و این بستگی به چند عامل دارد:
1- آیا این زبان به عنوان زبان دوم شماست؟
2- آیا بعد از زبان انگلیسی سراغ یادگیری زبان روسی آمده اید؟
قطعاً زمانی را که صرف یادگیری می کنید وقتی کوتاهتر است که زبانی را که قصد یادگیری دارید به زبان مادریتان نزدیکتر باشد یا به عنوان زبانی باشد که بعد از زبان انگلیسی قصد یاد گرفتن آن را دارید.
برای یادگیری زبان روسی، نیازمند آن هستید تا اطلاعاتی از این زبان و نحوه تدریس اساتید روسی داشته باشید. چنانچه می دانید این زبان به شکل گروهی دیده شده و در کمتر آموزشگاهی می بینیم که توانسته اند زبان آموزان روسی را یکجا گرد هم جمع کنند پس با توجه به این نکته، اکثراً کلاسها به صورت خصوصی برگزار می شود. کلاسهای خصوصی روسی، با حضور اختصاصاً یک نفر تشکیل می شود و بعد از هدف گذاری و تعیین سطح شما عزیزان با در نظر گرفتن راحتی و آرامش بیشتر شما این کلاسها در منزل، محل کار، آموزشگاه برگزار می شود.
کتابهایی که در زبان روسی تدریس مس شود:
کتاب Jili Bili که جزو کتابهای بسیار خب در تدریس زبان روسی است که با تأکیدش بر روی مکالمه باعث شده نظر بسیاری را به خود جلب کند و زبان آموزان را به وجود آورد.
کتاب دیگری که در سطح متوسط تدریس روسی کاربرد دارد Russian Life است. کتاب دیگری که در آموزش گرامر روسی دست مهمی دارد کتاب V puti است. در این کتاب به مدد مکالمه های این زبان و متن ها و تمرینهای آورده شده در آن سعی دارد گرامر روسی را برای شما عزیزان علاقمند جا میندازد.
آزمونهای بین المللی زبان روسی عبارتند از:
Test of Russian as a foreign language (TORFEL)
یک آزمون بین المللی در زبان روس است که از طریق وزارت علوم روسیه برگزار می شود. این آزمون بین¬المللی 5 سطح دارد این آزمون از سال 1992 بنیان گذاشته شد و از سال 1998 برای هر دانشجویی که قصد ورود به دانشگاه¬های این کشور را داشت قبولی در این آزمون به صورت اجباری در آمد.
این آزمون در 2 روز و در دانشگاه¬های روسیه و اروپا برگزار می¬شود.
در روز اول امتحان برگزار شده از گرامر و لغت، توانایی خواندن، مهارت در شنیدن مورد آزمون قرار می-گیرد. در روز دوم مهارت¬های نوشتن و صحبت کردن را می¬سنجند.
اما سطوح آزمون بین¬المللی عبارتند از : سطح پایه یا: 2A سطح اول: 1B
سطح دوم: 2B سطح سوم: 1C سطح چهارم: 2C
مهندسان و پزشکان عزیزی که قصد ادامه تحصیل در دانشگاه¬های این کشور را دارند باید حتماً خود را برای شرکت در آزمون TORFEL آماده کنند.
وقتی زبان آموز روسی به سطح 2C می رسد و دوره را به اتمام می رساند قادر است تمامی متون خوانده شده و حتی آنچه را که شنیده است را بدون هیچ کاستی شرح و توضیح دهد. همچنین به راحتی می¬تواند به زبان روسی به بیان افکار و احساسات خود با تسلط بر معنا و دستور آن بپردازد.
اگر به دنبال گرفتن تابعیت روسیه هستید گذراندن سطح پایه که حداقل 1300 لغت را در آن یاد می-گیرید نیاز مبرم شما است.
اگر نیازمند ورود به مؤسسات و آموزش عالی هستید باید سطح 1 را بگذرانید و برای گرفتن لیسانس زبان روسی و یا فوق لیسانس و دکترا از دانشگاه¬های روسیه باید حتماً سطح 2 (پیشرفته) را گذرانده باشید.
اما سؤالی که اغلب پرسیده می¬شود این است که چند در صد افراد در این راه موفق شده¬اند؟
لازم به ذکر است که اگر با برنامه و مرورهای سر وقت پیش بیایید قطعاً می توانید به زبانهای سوم و چهارم هم فکر کنید این زبان باید به شکلی متمرکز و دقیق روی فرد کار شود چرا که ابهامات ذهنی زبان آموز روسی بسیار زیاد است آنچه که تجربه به ما نشان داده کلاسهای عمومی در حد بسیار کم در سطح کشور برگزار شده اند و پاسخ مطلوبی هم نداشته اند.
پس خواه ناخواه رو به سوی کلاس خصوصی روسی خواهید آورد اما توجه کنید که تدریس زبان روسی را به دست فردی بسپارد که در تدریس خود توانمند است. تدریس خصوصی زبان روسی کاری است بسیار دقیق و حساس . چرا که اگر استاد روسی نتواند علاقمندی شما را به این زبان بیشتر کند تمام احساس دستیافتنی بودن این زبان برای سفر یا مهاجرت و اقامت خود را از دست می دهید. چرا که رکن اصلی ماندگاری توانایی برقراری ارتباط است در مکانی که زندگی می کنید پس تحقیق کنید و اطلاعات گرفته شده را با هم مقایسه کنید. در این رابطه بعد از اتمام همة جستجوها به ما هم سری بزنید. امیدواریم که تفاوت قابل توجهی را در این زمینه احساس کنید برای جلب اعتماد و اطمینان شما آنچه که در توان داشته¬ایم به اشتراک گذاشته¬ایم. بعد از ثبت نام عزیزان زبان آموز، چنانچه نتوانیم تا 3 جلسه استاد مناسبی را جهت تدریس به شما معرفی کنیم کل مبلغ شهریه به شما مسترد می¬شود.
7- هزینه برگزاری کلاسهای روسی در منزل، محل کار و آموزشگاه یکسان است.
8- امکان برگزاری کلاس ویژه شاغلین در روزهای 5 شنبه و جمعه وجود دارد. تدریس این زبان به دلیل اهمیت و کاربری اش توسط اساتید پرسابقه در مقاطع ارشد، دکترا و اساتید Native انجام می پذیرد.
چنانچه در پی دوره¬های فشرده مکالمة روسی هستید می¬توانید در قالب تضمینی با زمانی محدود و مشخص دارد دوره شوید.
امید ما، سرافرازی شما است
دنیای زبان سقراط